نقش ورزش در اختلال هماهنگی رشدی

دانلود مقاله و تحقیق علمی

نقش ورزش در اختلال هماهنگی رشدی

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات بدنی منتخب بر تعادل کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
یافته ها نتایج نشان داد که در پیش­آزمون میانگین نمرات تعادل کودکان گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود ندارد، اما در پس­آزمون میانگین تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی بیشتر از گروه کنترل بود( ۰١/۰ >P) . نتیجه­گیری مطالعه­ی حاضر نشان داد که انجام تمرینات بدنی منتخب باعث بهبود تعادل کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شده است.
۰۰١p≤، a۳۳۰.
بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد كه برنامه تمرینی ژیمناستیک می‌تواند بر بهبود کارکرد توجه کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی موثر باشد.
ختلال هماهنگی رشدی معمولا همراه با اختلالات حركتی نظیر تعادل و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا می‌باشد.
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
روش تحقیق: بدین منظور تعداد بیست آزمودنی كودك در دامنه سنی ۸-١۲سال از بین کودکان اختلال هماهنگی رشدی مدارس كودكان استثنایی شهرستان کرمانشاه حضور داشتند به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده‌ها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک، از آزمون‌های تحلیل واریانس مرکب برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد.

اختلال هماهنگی رشدی
یافته‌ها: پیشرفت معنی داری در همه متغیرهای اندازه‌گیری شده از پیش­آزمون تا پس‌آزمون در گروه آزمایش وجود داشت( ۰۰١/۰p= ). همچنین یافته‌ها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه كنترل در متغیرهای اندازه گیری شده بهطور معنی داری بهتر بودند( ۰۰١/۰p= ). نتیجه‌گیری: بنابراین الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد می­کند که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی موجب بهبود عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال حرکتی رشدی می­شود.
زمانی که یک فرد از نظر رشد مهارت‏‌‌های حرکتی و هماهنگی سیستم حرکتی دچار تاخیر و مشکلات پس از آن باشد، در این صورت مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی یعنی DCD است و در اجرای فعالیت‏‌‌های روزمره و مهارت‏‌‌های تحصیلی دچار مشکل می‌شود.
میزان شیوع آن که در پسران ٣ تا ٧ برابر بیشتر از دختران است، در ٧ سالگی حدودا ۵ تا ٦ درصد می‌باشد.
مشخص شده است زایمان قبل از ٣٢ هفتگی احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

منبع : مقاله نقش ورزش در اختلال هماهنگی رشدی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : الهه سرافراز